بیدار کردن سرخک از خواب زمستانی

[ad_1]

افزایش موارد سرخک در 96 نفر در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه ایران وی نوشت: با گذشت یک ماه از اعلام ورود سرخک غیربومی به کشور از طریق تردد اتباع در مرزهای شرقی کشور، اکنون هشدارهایی مبنی بر بازگشت واگیردارترین ویروس عفونی به کشور وجود دارد. . واقعیت آنلاین و ویروس سرخک در سایه کرونا در اکثر استان ها فرصت پیدا کرده است. در حالی که ایران سه سال پیش مجوز حذف ویروس بومی سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرد، اما شیوع سرخک در افغانستان و پاکستان و ورود مهاجران غیرقانونی به کشور خطر اپیدمی سرخک را در کشورمان افزایش داده است. افزایش ابتلا به سرخک در 96 نفر در کشور (28 ایرانی) به این ویروس واگیر تنفسی، نشان دهنده شیوع آن در کشور است. شرایط به گونه ای است که وزارت بهداشت بارها از افزایش موارد این بیماری در اکثر استان های کشور ابراز نگرانی کرده است. اوایل سال جاری، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه ای به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به شیوع سرخک در کشور هشدار داد. روز 24 فروردین همزمان با اعلام این خبر، روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «خواب زمستانی سرخک» از انتشار ویروس غیربومی سرخک در نقاط مختلف خبر داد، اما مسری ترین ویروس عفونی بازگشته است. این کشور علاوه بر استان های مرزی و مرکزی، جمعیت زیادی مانند تهران را به دلیل جمعیت زیاد خارجی آن تهدید می کند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: واکسن سرخک باید دو بار تزریق شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر تعداد افغان‌هایی که از کشور خود خارج می‌شوند افزایش یافته است و درصد زیادی از کسانی که به ایران آمده‌اند ممکن است سرخک داشته باشند و در نتیجه این بیماری در کشور ما شیوع پیدا کرده است. اکثر افراد مبتلا به سرخک زیر 10 سال سن دارند، به خصوص افراد زیر 5 سال و خانواده ها باید دو بار در گروه سنی 12 تا 18 ماهگی واکسن سرخک را دریافت کنند. به گفته روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرداری، برخی خانواده ها از واکسیناسیون نوزادان و فرزندان خود جلوگیری می کنند که این امر باعث شیوع این بیماری می شود.

بر اساس اخبار رسیده به خبرنگار ما، شهرهای مهاجرپذیر از جمله حومه تهران و شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد بیشترین آسیب را در شیوع این بیماری دارند و همه موارد سرخک کشف شده در کشور دارای سابقه واکسیناسیون نیستند. سرخک در همین حال، دکتر. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، می‌گوید که این افراد در تماس با خارجی‌ها مبتلا شده و واکسینه نشده‌اند. به گفته دکتر گویا بیش از 95 درصد کودکان ایرانی دو بار واکسینه شده اند و فقط 5 درصد باقی مانده واکسینه نشده اند و این افراد واکسینه نشده در تمام استان ها پراکنده هستند. وزارت بهداشت اعلام کرد در حال حاضر تیم‌های پزشکی برای کنترل این بیماری در سراسر کشور مستقر هستند و به خانواده‌ها توصیه می‌شود در صورت تاخیر در برنامه واکسیناسیون، هر چه سریع‌تر واکسینه شوند.

دکتر. محسن زهرایی، رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های با واکسن وزارت بهداشت، پیش‌تر در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفته بود که در دو سال اخیر شدت این بیماری در کشورهای همسایه شرق و شرق افزایش یافته است. جریان مهاجران به کشور ما نیز افزایش یافته است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که روزانه هزاران نفر بدون بررسی گواهی صحت و یا کارت واکسیناسیون وارد استان های مرزی شرق و غرب مهاجران می شوند. این در حالی است که به گفته وزارت بهداشت افغانستان، از آغاز سال جاری تاکنون بیش از 130 کودک بر اثر سرخک در افغانستان جان باخته اند و در ماه های اخیر نزدیک به 17 هزار کودک به سرخک مبتلا شده اند. به همین دلیل رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت نیز از همه ساکنان کشور بدون در نظر گرفتن ملیت درخواست کرد که آیا فرزند زیر پنج سال دارند و به دلیل تاج گذاری واکسیناسیون آنها به تعویق افتاده است؟ برای تکمیل برنامه واکسیناسیون دوران کودکی خود در برابر سرخک به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

دکتر. زهرایی درباره آمار مبتلایان به سرخک که پیش از این 164 مورد گزارش شده بود به «ایران» می گوید: از زمستان 1378 تا پایان آذر 1400 بیش از 103 مورد تایید شده سرخک در ایران شناسایی کردیم و طی سه ماهه تا سال 2022. ما حدود 48 مورد سرخک دیگر (34 غیر ایرانی و 14 ایرانی) را در ایران شناسایی کرده‌ایم که بیشتر آنها غیرایرانی هستند. در نیمه اول سال 1400 دو مورد مرگ ناشی از سرخک داشتیم. برآوردهای رسمی از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و وزارت امور خارجه ایران نشان می دهد که بیش از 1.5 میلیون افغان در 9 ماه گذشته به ایران پناهنده شده اند.

ارائه دسترسی به برخی از کلینیک ها برای ثبت اطلاعات واکسیناسیون دوران کودکی در سیستم اپل

در روزهای اخیر گزارش هایی از موارد وحشی ویروس فلج اطفال در پاکستان گزارش شده است. این نشان می دهد که کشور ما با داشتن مرزهای مشترک طولانی با کشورهای دیگر، علاوه بر سرخک، با خطر فلج اطفال و سل مقاوم که همگی منشاء خارجی دارند، مواجه است. تهدید عفونت های ویروسی با منشاء غیربومی در حالی ادامه دارد که در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا در نظام سلامت کشور شاهد نوعی اختلال در روال نظارت بر سلامت کودکان بوده ایم. به عبارت دیگر وضعیت سرخک در ایران به حدی رسیده است که وزارت بهداشت نسبت به واکسیناسیون سرخک هشدار جدی و عاجل داده است. البته در این فراخوان شرایط ویژه کشوری ذکر نشده است. این بدان معناست که هم ایرانیان و هم مهاجران در صورت داشتن فرزند زیر پنج سال که به موقع واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، باید در اسرع وقت واکسینه شوند.

حال سوال اصلی این است که تکلیف خانواده هایی که عمداً فرزندان خود را واکسینه نمی کنند چیست؟ آیا می توان بر افراد واکسینه شده نظارت کرد و آنها را از برخی خدمات اجتماعی، کمکی و آموزشی محروم کرد؟ آیا سیستم های ثبت الکترونیکی واکسیناسیون دوران کودکی اطلاعات همه افراد واکسینه شده را ثبت می کنند؟ اگر چنین است، آیا پزشکانی که کودکان را در کلینیک ها و بخش خصوصی واکسینه می کنند با این سیستم مرتبط هستند یا خیر؟ تحقیقات ما نشان می دهد که سامانه شبکه بهداشت و درمان در ثبت الکترونیکی اطلاعات واکسینه شده در سامانه های وزارت بهداشت دچار نقص اساسی است و اطلاعات واکسینه شده روی کاغذ نوشته می شود. یعنی امکان جعل گواهی واکسن برای واکسیناتورها مانند آب آشامیدنی وجود دارد.

بسیاری از واکسیناتورها به دلیل ثبت نشدن اطلاعات تکمیلی واکسیناسیون در سامانه های وزارت بهداشت، فرزندان خود را واکسینه نمی کنند و در مواردی که ویروس سرخک غیربومی وارد کشور شده است، می تواند مشکل ساز شود. دکتر. نیما اختر دانش، رئیس اداره پرونده الکترونیک سلامت در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای واکسیناسیون الکترونیکی کودکان در نظر گرفته اند، به «ایران» گفت: آمار ثبت واکسیناسیون تولد عدد بالایی است، اما ابلاغ موارد مربوط به آن است. به تزریق واکسن در سیستم های الکترونیکی کم است. برخی از واکسن هایی که در زایشگاه ها و حتی مراکز دولتی تزریق می شوند در سامانه ها ثبت نشده اند. بنابراین، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مستقر در پایگاه های اطلاعاتی جامع مراقبت های بهداشتی یا پایگاه های اطلاعاتی مراقبت های بهداشتی از ثبت اطلاعات خود در سیستم ها خودداری می کنند، زیرا مدارک کافی برای اثبات صحت ادعای خود در مورد سوابق واکسیناسیون خود ندارند.

دکتر. اختر دانش راه حل غلبه بر چنین چالش هایی را گسترش سیستم اپل یا سیستم ادغام شبکه بهداشت و درمان در بخش خصوصی و مراقبت سطح دو با عملکرد بهداشتی عنوان می کند و ادامه می دهد: در جلسه روز چهارشنبه 7 اردیبهشت. ، ما موضوع را مطرح می کنیم اطلاعات تزریق واکسن از بدو تولد در زایشگاه ها و کلینیک ها چاره ای جز گسترش سیستم سیب نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از پزشکان در کلینیک ها به کودکان واکسن تزریق می کنند و اطلاعات واکسیناسیون در هیچ سیستمی ثبت نمی شود، توضیح می دهد: طبق برنامه ریزی ها، اگر پزشکان مجوز ارائه خدمات واکسیناسیون را داشته باشند، باید اطلاعات افراد واکسینه شده درج شود. سیستم ثبت مراقبت البته این سوال فقط یک راه حل است و تایید نشده است. در سیستم دولتی، تنظیم و ردیابی واکسن ها از طریق ابزارهای نظارتی سامانه TITEC امکان پذیر است. تحت این سیستم، هر محصول مراقبت های بهداشتی توسط TITEC قابل درمان است، در غیر این صورت کالای قاچاق محسوب می شود و واکسن نیز از این قاعده مستثنی نیست و سازمان غذا و دارو اصالت واکسن ها را تایید می کند. در سطح مراقبت های بهداشتی در حوزه شبکه بهداشت و درمان نیز موانع مشابهی وجود دارد، یعنی زمانی که واکسن به شبکه بهداشت تزریق می شود، اطلاعات واکسن و فرد واکسینه شده به طور کامل ثبت می شود و این موضوع مبنا قرار می گیرد. برای پاداش کارکنان. یعنی مشوق هایی برای متخصصان سلامت وجود دارد که اطلاعات واکسیناسیون را در سیستم های الکترونیکی ثبت کنند.

رئیس اداره مدارک الکترونیکی پزشکی وزارت بهداشت می گوید: ثبت تاریخچه اطلاعات واکسیناسیون در شبکه های بهداشت از سوی متخصصان بهداشت ضروری نیست. در صورت قانونی شدن الزام ثبت اطلاعات با مستندات کافی در سامانه های وزارت بهداشت، جلوگیری می شود.

طبق گفته دکتر اختر دانش، پرونده الکترونیکی افراد توسط سامانه اپل در 56 دانشگاه، سامانه سینا در پنج دانشگاه و سامانه پارسا و ناب در هر دانشگاه ثبت می شود.

همچنین تاکید می‌کند که به منظور قطع ارتباط واکسیناسیون و جلوگیری از جعل کارت واکسن، تا زمانی که محرمانه بودن اطلاعات پرونده الکترونیکی پزشکی به خطر نیفتد و فقط برای ثبت واکسن با احراز هویت سرویس TITEC مراقبت های سطح یک را خارج از شبکه مراقبت های بهداشتی قرار دهید.

دکتر. اختر دانش درباره ثبت نام کارت واکسیناسیون افرادی که کارت واکسیناسیون دارند نیز می گوید: اگر این افراد مدارک کافی برای واکسیناسیون داشته باشند اطلاعات آنها در سامانه ثبت می شود، ضمن اینکه برای جمع آوری اطلاعات واکسیناسیون از مردم به صورت الکترونیکی، صدور کارت الکترونیکی چگونه است. واکسن – «19 مکاتبه کردیم و زیرساخت های فنی را آماده کردیم و به زودی کارت واکسن صادر می شود».

انتهای پیام

[ad_2]
منبع

مطلب پیشنهادی

صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

[ad_1] ممکن است آدرس را اشتباه تایپ کرده باشید. شما به طور خودکار به صفحه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *